jump to navigation

Iklan kerja tetap SPA sepanjang tahun October 9, 2007

Posted by sinchan in Belia, Nasional.
trackback

KUALA LUMPUR 12 Sept. – Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) membuka iklan tawaran sepanjang tahun untuk kerja tetap dalam sektor awam menerusi laman web Sistem Mengambil Sepanjang Masa (SMSM).

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Joseph Entulu Belaun berkata, iklan itu juga disiarkan dua kali setahun dalam akhbar dan tiada alasan langsung untuk mengatakan promosi kerja kontrak SPA dikatakan melebihi promosi kerja tetap.

“SPA mengiklan dalam laman web jika ia mengenal pasti keperluan untuk jawatan tetap.

“Namun, jika agensi berkenaan memikirkan perkhidmatan berkenaan hanya bermusim atau skop fungsi sesuatu jawatan tidak memerlukan jawatan tetap yang berpanjangan, maka ia hanya diiklan dalam akhbar untuk jawatan kontrak,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar (BN-Larut) mengenai bilangan iklan kerja kosong untuk jawatan kontrak sektor awam dalam akhbar pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Menjawab soalan tambahan Hamim Samuri (BN-Ledang) tentang pegawai kontrak yang diberi layanan yang tidak setimpal untuk dilantik ke jawatan tetap dan sering terabai kerana dikatakan sudah mempunyai kerja semasa temu duga, Entulu menafikan perkara itu.

“Kakitangan kontrak sentiasa menjadi keutamaan untuk diberikan jawatan tetap,”

Dipetik daripada Utusan Malaysia 9 Oktober 2007

Comments»

1. azliza binti abdul wahab - January 24, 2008

as,kum…

saya sudah lama bekerja sebangai pembantu tadbir sambilan..masih ada peluang lagi ke saya ke jawatan tetap..dah banyak saya isi borang tapi masih belum ada rezeki..bolehkah encik membantu saya

2. HAMIDAH - February 21, 2008

saya ingin berkerja di sektor pembinaan.bagaimana jika saya ingin berkerja di bawah jabatan kerja raya (JKR)

3. zulkefli - April 4, 2008

saya ingin mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan kelayakan saya..
untuk pengetahuan,saya baru sahaja menamatkan latihan di institut kemahiran MARA dalam bidang elektronik industri..
saya harap jasa dari pihak anda..terima kasih..

4. muhammad zulfadli bin zabani - April 7, 2008

askum…

saya telah bekerja selama setahun sebagai wyreman.jika sy ingin bekerja degan jkr sebagai maintenan atau technician bagaimana cara-cara untuk saya memohon?

5. shamieyza - April 29, 2008

a’kum……..

saya telah bekerja di sektor swasta selama setahun dalam bidang senibina architecture.sekarang ingin percubaaan baru di sektor kerajaan pula dalam bidang yang sama.bagaimanakah cara permohonan tersebut dalam sektor kerajaan.untuk pengetahuan pihak tuan/puan, saya telah banyak kali membuat permohonan spa online tetapi tiada sebarang respond.diharap pihak tuan/puan dapat membantu saya. sekian

6. sue - July 9, 2008

saya bekerja sebagai pelukis mekanikal dan elektrikal di sebuah syarikat swasta di kuala lumpur..saya ada sijil pelukis pelan mekanikal tahap 1 & 2.ramai yang cakap kena ada org dalam baru senang dapat.boleh tak pihak tuan/puan membantu saya.satya dah buntu bagaimana perlu saya lakukan.saya dari golongan orang susah.ayah saya bukan kaki tangan awam.

7. sue - July 9, 2008

saya harap ade pihak tuan/puan dapat membantu saya untuk mendapatkan peluang keja dia sektor awam ini. jika ade sabarang maklumat.boleh email ke saya dialamt email suecapricon_81@yahoo.com.my terima kasih.

8. Cik Normah Binti Mohd Kasir - September 2, 2008

Saya Normah Binti Mohd Kasir, 22 tahun, yang ingin mencari peluang pekerjaan di sektor awam. Dimana sudah lebih kurang 3tahun saya menunggu panggilan daripada sektor awam malah saya hanya menunggu sehingga sekarang. Saya ingi berkhidmat di sektor awam kerana ia menjamin masa hadapan saya yang ingin menjaga emak saya serta makcik saya sekarang yang membela saya sekarang. Diharap mana-mana badan di sektor awam dapatlah mengambil saya bekerja. Diantara kemahiran yang saya ada adalah mahir mengendalikan komputer seperti microsoft word, axcel, powerpoint dan saya juga berkemahiran dalam bidang perkeranian. Jika ada pihak-pihak yang ingin mengambil saya bekerja di sektor awam bolehlah berhubung di talian 019-7048670. Sekian terima kasih.

9. Norlida Binti Zainal Abidin - September 9, 2008

As`kum…
Saya Norlida , 24tahun sudah menamatkan pengajian dalam bidang pengurusan perniagaan(marketing) hampir 2tahun masih tidak mendapat pekerjaan. Saya telah membuat permohon melalui spa online tetapi tidak mendapat sebarang jawapan. Diharap dengan iklan yang dipaparkan ini pihak tuan/puan dapat membantu saya. Jasa baik tuan/puan amatlah dihargai. Sekian terima kasih.

10. nurul masnita anisah mahathir - October 3, 2008

Selamat raya,

sy masnita bekerja sebagai pembantu tadbir sambilan selama setahun setengah dan baru2 ini saya dapat panggilan temuduga untuk keja tetap pembantu tadbir jugak masalahnya saya tiada pengalaman klu boleh saya ingin meminta pandangan serta tunjuk ajar pihak tuan,saya membuat persediaan awal kerana temuduga saya pada bulan hadapan.terima kasih

11. mohamad hafidz bin zulkefli - October 22, 2008

saya seorang guru sandaran (GSTT) di sekolah menengah teknik taiping. perkhidmatan akan ditamatkan pada31 disember 2008. oleh itu saya berharap akan dapat mengajar lagi di mana-mana sekolah di perak. terima kasih

12. jayne..23 - October 25, 2008

selepas mendapat keputusan SPM 2002 saya telah mendapat temuduga bagi jawatan pembantu perpustakaan sebanyak 2x.tetapi penemuduga berkata saya masih muda. sehingga ke hari ini saya kini belum mendapat kerja. pada bulan saya akan menghadiri temuduga spa8 pembantu tadbir. semoga pengalaman kerja saya dapat membantu dalam jawatan dan temuduga ini. doakan kami semua yang menghadiri temuduga ini. sekian, terima kasih.

13. sya - December 16, 2008

asalamualaikum.saya memiliki sijil STPM 2007tapi tidak dapat pekerjaan lagi.tolong lah saya utk mendapatkan pekerjaan saya tidak memilih pekerjaan.terima kasih kepada semua…

14. tanakwagu - February 2, 2009

kepada semua kawan kawan yang nak kerjo gomen… senang je nak apply… masuk laman web http://www.spa.gov.my dan isi borang secara online… pastu tu tunggu panggilan temuduga kalau layak lah…. tapi kadang2 ada jabatan @ kementerian yg diberi kuasa oleh spa untuk membuat temuduga sendiri. yang ni kena alert dengan iklan kat surat khabarlah tapi kebanyakan calon untuk temuduga spt ini juga diperolehi daripada senarai rekod pemohon dari spa. So nak senang cerita, kalau ada rezeki tu dapatlah kot

15. dayu - February 23, 2009

hmmmm
semua nak keje gomen
tapi nak dpt interview pun susah..

bila dah interview, nak lulus pun payah klau tak kena cara

and here, i’m sharing fews tips
rahsia nak lulus temuduga SPA
try the link below, cuba dulu

http://www.kerja-kerajaan.com/index.php?ref=dayuyuna

16. raja zaino qarib - March 3, 2009

saya bekerja sebagai pelukis mekanikal di sebuah tempat kerajaan di jkr cawangan kejuteraan mekanikal shah alam.saya ada sijil pelukis pelan mekanikal tahap 1 & 2.ramai yang cakap kena ada org dalam baru senang dapat.boleh tak pihak tuan/puan membantu saya.satya dah buntu bagaimana perlu saya lakukan.saya dari golongan orang susah

17. anuar - May 15, 2009

saya kelulusan stpm 2004.bekerja sbg mandur ladang yg bergaji hari…tolonglah saya dapatkn kerja tetap..saya betul2 pening pikirkn pasal kerja ne…malam pn takleh tido pk…emel saya anzz_arshavin@yahoo.com….harap sesiapa dpt membantu….no tel-0197487084

18. mahathir@dir - May 20, 2009

saya mahathir saya nak tip bagaimana mgatasi msalah gemuruh sikit boleh tak bagi tip nak mghilangkan perasaan trsebut,

19. JEJAKA BENGANG.. - May 21, 2009

Kini saya berkhidmat di Jabatan Perangkaan Malaysia sebagai Pembantu Perangkaan di Wisma Minlon Seri Kembangan, perkhidmatan saya hanya diperlukan untuk SEMENTARA sahaja. Mengapakah kerajaan kini lebih menawarkan jawatan seperti KONTRAK dan SEMENTARA? Dimanakah hilangnya jawatan TETAP yang sering dikaitkan dengan kerajaan? Saya menganggap kerajaan kini sudah menjadikan rakyat warganegara ini seperti “warga asing” dimana taraf kehidupan rakyat kini bergantung sepenuhnya kepada Nasib, sedangkan “warga asing” disanjug tinggi dan diberikan kerja dengan mudah.Kini terlalu ramai Siswazah serta Bekas Penuntut hilang matlamat dimana semangat mendapatkan segulung Sijil atau Ijazah hanya “Hangat2 Tahi Ayam” dimana hasil titik peluh mereka tidak mendapat perhatian..

20. WAN MUHAMAD AFIFI BIN SHUKRI - October 28, 2010

saya ingin mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan kelayakan saya..
untuk pengetahuan,saya baru sahaja menamatkan latihan di institut kemahiran MARA dalam bidang rekabentuk pembutan perabot..
saya harap jasa dari pihak anda..terima kasih..

21. Masleha Binti Ismail - November 22, 2010

Akum, Saya Masleha Binti Ismail umur dah 42 tahun, ingin bekerja dengan Sektor Awam , ada peluang lagi ke.? Dulu saya bekerja sebagai kerani di Syarikat swasta selama 24 tahun tapi syarikat dah lingkup, terpaksa berhenti kerja nak kerja lain umur dah lebih, saya ada kemahiran komputer dan kerja-kerja perkeranian……jika ada yang sudi membantu tolong hubungi saya…013-7245645 atau e-mail..terimakasih.

22. edd - January 8, 2011

saya nk keje…keje yg gunakan khidmat kejuruteraan mekanikal..saya blh bt macam-macam..tapi kenapa xda org nak bagi saya kerja..


Leave a Reply

